Chciałbym zapoczątkować serię wpisów na temat osób które dzięki swojej ciężkiej pracy osiągnęły niebywałe sukcesy w życiu i stały się dla Was wzorek oraz motywatorem.
Napoleon Hill (ur. 26 października 1883, zm. 8 listopada 1970) –
amerykański pisarz, prekursor nowoczesnego rodzaju pisarstwa znanego
jako literatura osobistego sukcesu. Jego najsławniejsze dzieło Think and
Grow Rich (Myśl i bogać się) jest jednym z bestsellerów wszech czasów.
Prace Hilla poświęcone były badaniu mocy własnych przekonań i ich roli w
odniesieniu sukcesu w życiu. Jego słynne motto brzmi: „Co umysł ludzki
potrafi wymyślić i w co uwierzy, tego potrafi także dokonać”.
Hill koncentrował się na ukazywaniu jak powstają osiągnięcia i jaka
jest formuła na to, aby sukces był w zasięgu przeciętnego człowieka.
Życie i twórczość
Napoleon Hill urodził się w ubogiej, jednoizbowej chacie w
miasteczku Pound w stanie Virginia. W wieku lat 15 Hill zaczął pisać do
lokalnej gazety jako „reporter z gór”. Zarobki przeznaczał na naukę w
szkole
prawniczej, ale nie wystarczały mu i musiał zrezygnować z tej
szkoły. Punktem zwrotnym w jego karierze było spotkanie z Andrew
Carnegie – przemysłowcem i miliarderem, [fundatorem m.in. słynnej
(Carnegie Hall). Hill pisał serię artykułów o sławnych ludziach i
otrzymał zadanie przeprowadzenia wywiadu z Andrew Carnegie, który w tym
czasie był jednym z najpotężniejszych ludzi świata. Carnegie uważał, iż
proces osiągania sukcesu można przedstawić w jakiejś prostej formule,
którą przeciętny człowiek mógłby zastosować, aby sukces osiągnąć.
Carnegie zlecił Hillowi przeprowadzenie wywiadów z ponad 500 osobami,
kobietami i mężczyznami, aby odkryć tę formułę sukcesu. Za tę pracę Hill
nie otrzymywał wynagrodzenia; Carnegie dostarczał mu jedynie listy
polecające. Jednak dzięki niej Hill poznał i rozmawiał z plejadą
najbogatszych, najpotężniejszych i najsłynniejszych ludzi swoich czasów.
Nazwiska wielu z nich są znane również nam dzisiaj: Thomas Edison,
Alexander Graham Bell, George Eastman, Henry Ford, Elmer Gates, John D.
Rockefeller, Sr., Charles M. Schwab, F.W. Woolworth, William Wrigley
Jr., John Wanamaker, William Jennings Bryan, Józef Stalin, Theodore
Roosevelt, William H. Taft, Woodrow Wilson, Charles Allen Ward and
Jennings Randolph. Opisy spotkań z tymi ludźmi i analizę ich drogi do
sukcesu można znaleźć na stronnicach książek Hilla.
Zadanie to trwało ponad 20 lat, w którym to czasie Hill awansował
najpierw na doradcę pana Carnegie, a następnie był także doradcą dwóch
prezydentów USA: Woodrow Wilson i Franklin Roosevelt. Ta ogromna praca
dała w wyniku Filozofię Sukcesu – formułę dojścia „od biedy do dostatku”
– opublikowaną po raz pierwszy w 1928 roku jako kurs do samodzielnej
nauki zatytułowany „Prawa Sukcesu”. Była to pierwsza pozycja tego
rodzaju w literaturze światowej, chociaż zdecydowanie nie ostatnia.
Formułę tą Hill doskonalił i wydawał w kolejnych kursach samodzielnej
nauki aż do roku 1941. Hill uważał, że Sukces jest sprawą nadrzędną i że
to właśnie jemu Amerykanie zawdzięczają dobrobyt, jakim cieszyli się
przez prawie dwa stulecia. On także pierwszy przedstawił ideę
„Określonego Celu Głównego” jako wyzwanie dla czytelników, ponieważ
uważał, iż 98% ludzi nie ma twardych przekonań i już sam ten fakt stawia
sukces poza ich zasięgiem.
Książki Hilla nadal sprzedają się w milionach egzemplarzy, co
dowodzi, że współcześni Amerykanie równie żywo interesują się dojściem
do sukcesu jak pokolenia przed nimi. W swoich utworach Hill poruszał
wiele kontrowersyjnych tematów, jak rasizm, niewolnictwo, ucisk,
porażka, rewolucja, wojna i bieda. Twierdził, że na przekór tym
przeciwnościom, zadaniem każdego Amerykanina jest wytrwać, a potem
odnieść sukces.
Niektórzy ze współczesnych nauczycieli filozofii sukcesu również
używają formuły zalecanej przez Hilla dla poszerzenia naszej wiedzy o
rozwoju osobistym. Na przykład Douglas Vermeeren przeprowadził wywiady z
400 osobami spośród najwybitniejszych i najbardziej dziś znanych na
świecie, według wzoru Hilla. Vermeeren rozszerzył pracę Hilla, dodając
osoby i okoliczności wówczas niedostępne. Na przykład włączył do swoich
badań sławne postacie showbiznesu, sportowców, przedsiębiorców
internetowych, gigantów marketingu, itd.
Vermeeren stwierdził, że właśnie badając kategorie, które nie
istniały w czasach Hilla możemy stwierdzić, jak ważna, dokładna i
przydatna była jego praca. To nowe badanie pokazuje jasno, że praca
Hilla stosuje się do wszystkich pokoleń i rzeczywiście jest
ponadczasowa.
Życzę sukcesów ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz