Henry Ford (ur. 30 lipca 1863 w Dearborn, Michigan, USA, zm. 7 kwietnia 1947 w Detroit) - przemysłowiec amerykański, który założył w Detroit w roku 1903 spółkę Ford Motor Company.
Jego matką była Mary Litogot, potomkini imigrantów z Belgii, a ojcem William Ford
pochodzący z hrabstwa Cork w Irlandii, dokąd jego przodkowie przybyli z
południowej Anglii. Zafascynowany techniką odbywał praktyki w różnych
warsztatach mechanicznych, m.in. zegarmistrzowskich. Analizował wówczas
możliwości uruchomienia masowej produkcji tanich zegarków. W 1896 roku
zbudował pierwszy prototyp własnego samochodu. W 1899 roku był jednym ze
współzałożycieli firmy Detroit Automobile Company, później
przekształconej w Cadillac Motor Company. Wkrótce po założeniu firmy
poróżnił się ze współudziałowcami co do strategii jej rozwoju, dlatego
sprzedał swe udziały. Henry Ford był zwolennikiem produkcji dużej liczby
tanich samochodów.
Ford wkroczył w gorączkowy okres rozwoju motoryzacji, na którym
działało już wiele nowo powstałych firm. Zrewolucjonizował system
produkcji aut, wprowadzając ruchomą taśmę produkcyjną i trzyzmianowy
dzień pracy. Szybko pokonał konkurencję, wprowadzając w 1907 Forda T i
ograniczając produkcję wyłącznie do jednego modelu i koloru czarnego.
Dzięki temu był w stanie zredukować cenę i uczynić auto dostępne dla
robotników amerykańskich. Do zakończenia produkcji w 1927 r.
wyprodukowano w sumie ponad 15 milionów Fordów T. Początkowo sprawdzał osobiście każdy wyprodukowany samochód
(potwierdzając to własnoręcznym podpisem Ford) nie zważając czasami na
wywołane tym opóźnienia w wysyłce zamówionych wozów. Mimo braku
formalnego wykształcenia technicznego miał duże doświadczenie praktyczne
i intuicję techniczną, dlatego często ingerował w pracę fabrycznych
konstruktorów lub wręcz pracowali oni pod jego bezpośrednim
kierownictwem. Powszechna dostępność aut Forda zrewolucjonizowała układy społeczne w
USA, umożliwiając zasiedlanie przedmieść wielkich miast jak Nowy Jork
czy Detroit, jak też zasiedlanie zapomnianych terenów jak Floryda
(patrz: huragan w Miami Beach w 1926). Ford wpłynął też na układy
ekonomiczne USA (kredyty na auta). Ford założył fabrykę ciężarówek w Kolonii w Niemczech, która jako
jedyna fabryka posiadana przez kapitał zagraniczny nie została przejęta
przez państwo podczas II wojny światowej. Po wojnie Ford złożył
roszczenie wobec rządu USA o odszkodowanie za zbombardowanie fabryki w
Kolonii w czasie wojny i otrzymał 10 milionów dolarów rekompensaty. Porażką Forda było założenie w 1927 własnego osiedla w Brazylii – Fordlandii.
Poglądy[edytuj] Henry Ford założył Dearborn Publishing Company, które wydawało gazetę
The Dearborn Independent. Gazetę wykorzystywał do krytyki nacjonalizmu
żydowskiego drukując serie artykułów pt. „Międzynarodowy Żyd,
najważniejszy problem świata” („The International Jew, the World’s
Foremost Problem”). Artykuły były przedrukowywane jako pamflety i
rozprowadzane po świecie. Zwróciły one uwagę Adolfa Hitlera, dla którego
Ford stał się inspiracją. Po dojściu do władzy Hitlera, obaj zostali
przyjaciółmi (Ford miał zwyczaj dawać urodzinowy prezent Hitlerowi –
czek na 100 tysięcy marek, a Hitler odznaczył go wysokim orderem III
Rzeszy – Orderem Orła Niemieckiego). Ford propagował pacyfizm. Był także przeciwnikiem związków zawodowych
– uznał je w swoich zakładach dopiero w 1941 po strajku w fabryce River
Rouge i po kilku procesach sądowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz